Σάββατο 26 Νοεμβρίου 2011

Κάπως έτσι άρχισαν όλα...

Φυσικά και χρειάζεται πάντα έμπνευση για να ξεκινήσεις κάτι καινούργιο! Και το Διαδίκτυο είναι πραγματικά ένας ωκεανός πληροφοριών, δεδομένων και εικόνων... Σήμερα μιλάμε για τις ιστοσελίδες και τα blog κάποιων σχολείων, που αποτέλεσαν για εμάς κύρια πηγή έμπνευσης για την δημιουργία του δικού μας "Ιστόπλοιου"... Απολαύστε τα!

1. Το Fourfouras TV, είναι ένα "κανάλι" φτιαγμένο από τον αεικίνητο δάσκαλο, Άγγελο Πατσιά, μαζί με τα (έτσι κι αλλιώς) αεικίνητα παιδιά του σχολείου του! Συνέχεια και εξέλιξη του "Fourfouras TV" είναι και το επίσημο site του Δημοτικού Σχολείου Φουρφουρά... Και στα δύο θα βρείτε απίθανες εκπομπές με πρωταγωνιστές, ποιούς άλλους; Τους μαθητές του σχολείου! Τα "Μικρά Αμαριωτάκια", μαζί με τους δασκάλους τους! Επίσης εκεί θα δείτε θέματα από την εκπαίδευση και τις δράσεις της σχολικής ζωής, μέχρι και "φευγάτες...συνταγές"! Υπάρχει και το τελευταίο "παιδί" του Φουρφουρά, το "Σχολικό Δίκτυο των Ορέων" (και "των ωραίων"!), που φιλοδοξεί να ενώσει τις δυνάμεις όσο το δυνατόν περισσότερων ορεινών σχολείων του Ρεθύμνου σε κοινές δράσεις και έργα! Εκεί θα βρείτε ακόμα περισσότερες δραστηριότητες, όπως την κατασκευή σαπουνιού από τα ίδια τα παιδιά, και χρήσιμα άρθρα και συνδέσμους που μπορεί να σας ενδιαφέρουν!

2. H σελίδα του Εργαστηρίου Φυσικών Επιστημών του 9ου Δημοτικού Σχολείου Ρεθύμνου, κατασκευασμένη από τον υπερ-δραστήριο Νεκτάριο Τσαγλιώτη, ο οποίος έχει αναλάβει το Εργαστήριο και το μεγαλύτερο μέρος των δραστηριοτήτων του από το 1999. Εκεί μπορείτε να βρείτε τα ΠΑΝΤΑ γύρω από την Φυσική, ενδιαφέροντα πειράματα και πολύτιμες πληροφορίες για την δημιουργία και συντήρηση σχολικού κήπου...

3. Το blog του Δημοτικού Σχολείου Πλακιά, σχεδιασμένο από τους εκπαιδευτικούς Αλέξη Μαρκουλή και Στάθη Παπαδόπουλο, με όλες τις δράσεις του σχολείου, καθώς και άλλες χρήσιμες αναρτήσεις για θέματα σχετικά με την εκπαίδευση και τα παιδιά... Κάντε κλικ στις εικόνες και ρίξτε μια ματιά σε όλα!

Fourfouras TV:

Επίσημη σελίδα Δημοτικού Σχολείου Φουρφουρά:

"Σχολικό Δίκτυο των Ορέων":


Εργαστήριο Φυσικών Επιστημών 9ου Δ.Σ. Ρεθύμνου:

Το blog του Δημοτικού Σχολείου Πλακιά:

Παρασκευή 25 Νοεμβρίου 2011

Ηφαίστεια...αυστηρά για σχολική χρήση....

Παιδιά είναι αυτά και τους έρχονται ιδέες! Συνέχεια! Η ιδέα που τους είχε καρφωθεί στο μυαλό εκείνη την περίοδο ήταν να φτιάξουν ηφαίστεια...!
Δεν τους ενδιέφερε να δουν εικόνες και βίντεο, το θέμα ήταν να δουν με τα μάτια τους κόκκινη λάβα να ρέει!
Την ημέρα που ένας μαθητής έφερε από το σπίτι του το...ταψί της μαμάς του για να φτιάξει εκεί μέσα το ηφαίστειό του συνειδητοποίησα ότι δε γινόταν να το καθυστερήσουμε άλλο...
Η επιχείρηση "Ηφαίστειο" ξεκινά, λοιπόν...

Χρειαστήκαμε:
Ένα μπουκαλάκι από πορτοκαλάδα το οποίο ήταν το ηφαίστειό μας. 
Για να είναι όσο γίνεται πιο κοντά στην πραγματικότητα χρειάστηκε να φτιάξουμε και τις πλαγιές του από πηλό!

...και ήρθε η ώρα της επιστήμης...
Με ένα μικρό χωνί βάλαμε μαγειρική σόδα, νερό και λίγο υγρό πιάτων μέσα στο ηφαίστειο. 
Αλλά τίποτα δε γίνεται!
Για τη δημιουργία λάβας χρειάζεται κάτι για να κάνει τη σόδα να αφρίσει! 
Και τι είν' αυτό; 
Ξύδι! (με λίγο κόκκινο μελάνι για να είναι η λάβα μας κόκκινη κόκκινη!) 

Και το αποτέλεσμα ήταν κάπως έτσι:
 
Αυτό ήταν το ένα από τα δύο ηφαίστεια που έφτιαξαν 
οι μαθητές/τριες της Ε' τάξης (σχ. έτος 2009-2010)

Πέμπτη 24 Νοεμβρίου 2011

Το σχολείο σκοτώνει την δημιουργικότητα;

Όταν μιλάμε για "σχολείο", δεν εννοούμε μονάχα το σχολείο μας, αλλά τον γενικότερο θεσμό της εκπαιδευτικής διαδικασίας και το πώς αυτή προσεγγίζεται από όλους όσοι συμμετέχουν σε αυτήν: κράτος, εκπαιδευτικοί, γονείς, παιδιά και κοινωνία.

O Κεν Ρόμπινσον, είναι ένας διάσημος Βρετανός συγγραφέας και ομιλητής, έχει υπάρξει πανεπιστημιακός καθηγητής της Τέχνης στην Εκπαίδευση και έχει "υπηρετήσει" σε ανώτερες διοικητικές θέσεις και ως σύμβουλος σε Πανεπιστήμια και τομείς που αφορούν στην Παιδεία και την έρευνα... Επίσης του έχει δοθεί ο ανώτατος τιμητικός τίτλος του "Σερ" από την ίδια την βασίλισσα της Αγγλίας! 

 Όμως όλα αυτά για εμάς δεν παρουσιάζουν κανένα ενδιαφέρον... Ο λόγος για τον οποίο τον θαυμάζουμε, είναι το ότι είναι ένας ακούραστος "εργάτης" της εκπαίδευσης, ένας πραγματικός οραματιστής, ο οποίος ονειρεύεται και μιλάει για ένα σχολείο που θα δίνει ίσες ευκαιρίες σε όλους, ένα σχολείο που θα καταφέρνει να εντοπίζει τα δυνατά σημεία και τα ταλέντα του κάθε παιδιού και να τα αναπτύσσει, χωρίς να εστιάζεται και να σταματάει στις αδυναμίες του καθενός από αυτά.. Ένα σχολείο το οποίο θα αναγνωρίζει τις λεγόμενες "πολλαπλές νοημοσύνες"... 

 Τι σημαίνει, όμως, αυτό; Νοημοσύνη δεν είναι μόνο η ικανότητά μας να μαθαίνουμε και να ξαναφέρνουμε στην μνήμη μας πληροφορίες, ή η ικανότητά μας να επιλύνουμε μαθηματικά προβλήματα! Σήμερα αναγνωρίζονται 8 (!) διαφορετικές μορφές νοημοσύνης: η γλωσσική (η ικανότητα, δηλαδή κάποιου να χειρίζεται την γλώσσα με ευκολία και αποτελεσματικότητα), η λογικομαθηματική (το να έχει κάποιος ταλέντο στα μαθηματικά και τα προβλήματα λογικής), η μουσική, η οπτική νοημοσύνη ή νοημοσύνη αντίληψης του χώρου (πόσο καλά μπορεί κάποιος να αποτυπώνει εικόνες, να "υπολογίζει" τον χώρο στον οποίο βρίσκεται, να κινείται μέσα σε αυτόν και να τον διαμορφώνει), η σωματική-κιναισθητική (το να μαθαίνεις συνδυάζοντας τη γνώση με την κίνηση-για παράδειγμα οι αθλητές και οι χορευτές έχουν πολύ ανεπτυγμένη κιναισθητική νοημοσύνη), η περιβαλλοντική κοινωνική νοημοσύνη (το να είναι κανείς "σε αρμονία" με τη φύση, να έχει ευαισθησία σε θέματα οικολογίας και να δείχνει ιδιαίτερη αγάπη για τα ζώα) , η διαπροσωπική νοημοσύνη (η ικανότητα να καταλαβαίνουμε το πώς νιώθουν οι άλλοι άνθρωποι, έστω και αν δεν μας το λένε ξεκάθαρα) και η ενδοπροσωπική νοημοσύνη (η ικανότητα να εντοπίζουμε τα δικά μας συναισθήματα, να καταλαβαίνουμε -πολλές φορές με βάση αυτά- τα συναισθήματα των γύρω μας και να επηρεάζουμε σύμφωνα με αυτά την συμπεριφορά τους). Οι δύο τελευταίες μορφές (διαπροσωπική και ενδοπροσωπική νοημοσύνη) συγκαταλέγονται στην ευρύτερη έννοια της "συναισθηματικής νοημοσύνης". Πρακτικά, λοιπόν, είναι σχεδόν αδύνατο να ΜΗΝ ανήκει κάπιος σε μία από τις παραπάνω κατηγορίες!

Παράλληλα υπάρχει τάση ακόμα μεγαλύτερης άμβλυνσης του φάσματος της “νοημοσύνης”. Ήδη έχουν προταθεί προς ένταξη στην βασική αυτή κατηγοριοποίηση υπαρξιακή και η μαγειρική νοημοσύνη... Και έπονται και άλλες!
Άρα, η ερώτηση αλλάζει: όχι “ΠΟΣΟ έξυπνος είσαι;”, αλλά “ΠΩΣ είσαι έξυπνος;”

Αξίζει να παρακολουθήσετε την παρακάτω ομιλία (αν και λίγο μεγάλη) για να δείτε πως, παρόλο που οι καιροί είναι δύσκολοι και οι δυνατότητες περιορισμένες, υπάρχουν ακόμα άνθρωποι που πιστεύουν ότι ΜΠΟΡΟΥΜΕ να αλλάξουμε την εκπαίδευση... 

 

Τετάρτη 23 Νοεμβρίου 2011

Το Δέντρο της Εκπαίδευσης...

Δεν ξέρω αν πρέπει να αναρτούμε πολλές παλιότερες δράσεις ή μήπως να "φορτσάρουμε" να γεμίσουμε το ιστόπλοιό μας με καινούργιες...! Επειδή είναι ακόμα νωρίς και είμαστε στο στάδιο της οργάνωσής τους προς το παρόν, και επειδή και οι παλιότερες είναι φτιαγμένες από παιδιά για παιδιά, πλαισιωμένες με αγάπη, θεωρούμε ότι μπορούν να αποτελέσουν την κινητήριο δύναμη για τις μελλοντικές...
"Το Δέντρο της Εκπαίδευσης", εμπνευσμένο από την Εβδομάδα Δράσης για την Εκπαίδευση "Ανοιχτά Βιβλία" της ActionAid, από τα παιδιά της Δ' τάξης (2008-2009).
Επειδή και η εκπαίδευση είναι ένας ζωντανός οργανισμός, ένα "δέντρο", που χρειάζεται γερές ρίζες και έναν δυνατό κορμό για να δώσει τους καρπούς του• όπως χρειάζεται και την αγάπη και την φροντίδα μας για να προστατευθεί από τα επίδοξα "πριόνια", που θέλουν να την τραυματίσουν...

Τρίτη 22 Νοεμβρίου 2011

Ένα παράθυρο στο ... Σύμπαν!


Μία φωτογραφία από την εργασία της Δ΄τάξης του 2008-2009, υπό την καθοδήγηση της κ.Μαρίας. Την ανεβάζω γιατί έτσι φαντάζομαι το blog μας, ένα παράθυρο στο Σύμπαν.

Σάββατο 19 Νοεμβρίου 2011

Τα προσφυγικά του Τσεσμέ

Tο σχολείο μας βρίσκεται μερικά χιλιόμετρα ανατολικά του Ρεθύμνου.Σε αυτήν την περιοχή εγκαταστάθηκαν οι πρόσφυγες από την Μικρά Ασία το 1922. Και έδωσαν στον τόπο το όνομα της πατρίδα τους στην Μικρά Ασία: Τσεσμές. Η λέξη "Τσεσμές" είναι τούρκικη και σημαίνει πηγή. Στην περιοχή μένουν ακόμα όρθια μερικά προσφυγικά σπίτια, ως ζωντανή μνήμη της ιστορίας των οικογενειών των μαθητών μας.


Παρασκευή 18 Νοεμβρίου 2011

Είναι το πρώτο μου Ιστολόγιο! Νιώθω πως πλέω σε άγνωστα νερά! Ας ελπίσουμε πως θα είναι γεμάτο ενδιαφέρουσες και χρήσιμες εμπειρίες... Φιλοδοξία είναι να δημιουργηθεί ένας τόπος συνάντησης και διαλόγου εκπαιδευτικών, γονιών και μαθητών του 10ου δημοτικού σχολείου γύρω από ζητήματα του σχολείου, μάθησης και εκπαίδευσης γενικότερα...