Δευτέρα 7 Οκτωβρίου 2013

Πώς κρατάω το μολύβι;

Μια βασική δεξιότητα που αποκτάται στο δημοτικό σχολείο είναι το κράτημα του μολυβιού. Παρότι οι μικροί μαθητές και οι μικρές μαθήτριες θα καταφέρουν να γράψουν ανεξάρτητα του πώς κρατάνε το μολύβι, η σωστή λαβή είναι αυτή που θα τους βοηθήσει να γράφουν άνετα και χωρίς κόπο.

Το κράτημα του μολυβιού ή του οποιουδήποτε υλικού γραφής περνάει από διάφορα εξελικτικά στάδια, ανάλογα με την ηλικία του παιδιού. Όσο δυναμώνουν οι μύες του σώματος του παιδιού, τόσο η αδρή και η λεπτή του κινητικότητα, η επιδεξιότητα του στο να κρατήσει το μολύβι και να το χρησιμοποιήσει, δηλαδή, βελτιώνονται.


Στάδια ανάπτυξης της λαβής κρατήματος του μολυβιού στα παιδιά

Το γράψιμο μπορεί να φαίνεται σε εμάς τους μεγαλύτερους απλή διαδικασία αλλά δεν είναι καθόλου. Για να μπορέσει ένας μικρός/ή μαθητής/τρια να γράψει, χρειάζεται να συντονιστούν οι μύες του ώμου και του βραχίονα, ο καρπός του να είναι σταθερός και τα δάχτυλα να αποκτήσουν τη δύναμη και την επιδεξιότητα για να κινήσουν το μολύβι.

Η σωστή λαβή απαιτεί να κρατιέται το μολύβι από τον δείκτη και τον αντίχειρα και να ακουμπάει πάνω στον μέσο για περισσότερη σταθερότητα. Επομένως, χρειάζονται τρία δάχτυλα για μία σωστή λαβή (λαβή τρίποδο, όπως ονομάζεται), όπως φαίνεται στην παρακάτω εικόνα.

Η σωστή λαβή του μολυβιού για δεξιόχειρες και αριστερόχειρες μαθητές
αλλά και η σωστή θέση της επιφάνειας γραφής

Αν η λαβή δεν είναι σωστή πρέπει να βοηθηθεί ο μαθητής για να την κατακτήσει. Τα παιδιά μπορεί να αντιστέκονται αρχικά αλλά είναι καλύτερο να μη συνηθίσουν σε μια λάθος λαβή που θα πρέπει να "ξεμάθουν" αργότερα.
Το επόμενο βίντεο δείχνει πώς μπορούμε να βοηθήσουμε το παιδί να κατακτήσει τη σωστή λαβή.



Αν όμως, τα παιδιά δυσκολεύονται πολύ να κρατήσουν σωστά το μολύβι, σημαίνει ότι η λεπτή τους κινητικότητα δεν είναι πλήρως ανεπτυγμένη και απαιτούνται οι κατάλληλες ασκήσεις για να την αναπτύξουν.

Μερικές ασκήσεις για ανάπτυξη λεπτής κινητικότητας: 
Ξεκινώντας από πολύ μικρή ηλικία, μπορείτε να κάνετε τις ακόλουθες δραστηριότητες για να αναπτυχθεί η λεπτή κινητικότητα και ο οπτικοκινητικός συντονισμός του παιδιού.
  • Πιάνει ένα ποτήρι με νερό και ρίχνει το περιεχόμενο του σε άλλο ποτήρι
  • Γυρνά τις σελίδες ενός βιβλίου (μία-μία)
  • Βάζει 3-5 κύβους (αρχικά, και αργότερα περισσότερους) σε ένα κουτί
  • Βγάζει αντικείμενα από κουτί
  • Βάζει- βγάζει μανταλάκια από σκοινί ή χαρτί
  • Φτιάχνει μπαλάκια, φιδάκια από πλαστελίνη
  • Φτιάχνει παζλ, κατασκευές με τουβλάκια
  • Ρίχνει κέρματα σε κουμπαρά
  • Κουμπώνει-ξεκουμπώνει κουμπιά
  • Περνά χάντρες σε σκοινί
  • Σκίζει χαρτί χρησιμοποιώντας το δείκτη και τον αντίχειρα
  • Σχεδιάζει με στένσιλς
  • Κολλά αυτοκόλλητα σε συγκεκριμένο σημείο
  • Ξετυλίγει πακέτα
  • Κόβει με το ψαλίδι
  • Ντύνεται - ξεντύνεται μόνο του
πηγή: http://paidagwgos.blogspot.gr/2010/07/blog-post_6963.html
Περισσότερες δραστηριότητες για την ανάπτυξη της λεπτής κινητικότητας, μπορείτε να βρείτε και εδώ.

Η σωστή λαβή κρατήματος του μολύβιου δε βοηθά τα παιδιά μόνο να μάθουν να γράφουν. Τα βοηθά αργότερα να γράφουν αποτελεσματικά, χωρίς ιδιαίτερη προσπάθεια και για περισσότερη ώρα. Το γράψιμο, δηλαδή, γίνεται μία αυτόματη διαδικασία, δίνοντας στα παιδιά τη δυνατότητα να συγκεντρωθούν σε αυτό που θέλουν να γράψουν και όχι να παλεύουν με το πώς θα το γράψουν.

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου